הגרעון הממשלתי המצטבר בארה"ב - 1.38 טריליון דולר

(עדכון) אומדן מדד אמון הצרכנים האמריקני של אוני' מישיגן לספטמבר עלה מעל לציפיות ■ נמשכה הירידה במלאים הסיטונאיים ■ מחירי היבוא לארה"ב עלו ב-2% באוגוסט

הגרעון הפדראלי של כלכלת ארה"ב התרחב לרמתו הגבוהה ביותר - 1.38 טריליון דולר בחודש אוגוסט. זאת, למרות שהתרומה של חודש אוגוסט לכשעצמה דווקא הפתיעה לטובה: הגרעון מביצוע התקציב הממשלתי בחודש זה הצטמצם ל-111.4 מיליארד דולר לעומת ציפיות כי יתרחב ל-139.5 מיליארד דולר מ-111.9 מיליארד דולר ביולי, כך עלה מנתוני משרד האוצר האמריקני. באוגוסט, החודש ה-11 לשנת התקציב של ממשלת ארה"ב, קטנו ההכנסות ממיסים ב-7.3% (בהשוואה שנתית) ל-145.5 מיליארד דולר, החודש ה-16 ברציפות בה נרשמת ירידה זו.

הגרעון ממומן ככלות הכל בעיקר על-ידי אגרות חוב ממשלתיות שמנפיק משרד האוצר האמריקני, כך שנשאלת השאלה האם לאור הגאות בפרמטר כלכלי זה, ימשיכו משקיעים זרים לממן את הגרעון האמריקני. ביניהם, ידוע כי סין מהווה את המשקיעה הזרה הגדולה ביותר בחוב הריבוני של ארה"ב. נזכיר, כי בכירים כדוגמת שר האוצר האמריקני גייטנר ועוד דיברו בעבר על הצורך בשליטה על הגרעון עם ייצובה של המערכת הפיננסית בארה"ב.

במגזר הפרטי כלכלנים בארה"ב חוזרים ומתריעים מפני ההשלכות של גידול בגרעון - ובהן עלייה בשיעור הריבית (גידול בפרמיית הסיכון שארה"ב מגלמת בשל גידול בהיקף החוב שלה) וחולשת המטבע שלה (מה שהביא כבר היום לצניחה של הדולר לרמתו הנמוכה ביותר מול האירו בשנה האחרונה).

בחודש האחרון שנותר לשנת התקציב, מצפים בממשלו של אובמה שהכלכלה הגדולה בעולם תסיים את 2009 בגרעון של 1.58 טריליון דולר. זוהי הערכה נמוכה יותר מהקודמת (1.84 טריליון דולר), הנובעת מכך שהממשל לא יצטרך להזרים כ-250 מיליארד דולר נוספים למערכת הבנקאית המתאוששת. ועם זאת, מן הנתון השנתי נגזר גרעון חודשי של כ-200 מיליארד דולר בספטמבר. לשם השוואה, בחודש דצמבר אשתקד עמד הגרעון התקציבי החודשי על 45.7 מיליארד דולר.

הכלכלנים מעריכים כי הגרעון הממשלתי השנתי יסתיים בסכום נמוך יותר במעט מהערכת הממשל, אך קיימת תמימות דעים באשר לשיא בחבות הממשלתית ב-2009 לאחר ש-2008 הסתיימה בגרעון של 454.8 מיליארד דולר בספטמבר אשתקד. בממשל מעריכים כי הגרעון בעשור הבא יזנק לרמה של 9 טריליון דולר (!) - גבוה ב-2 טריליון דולר מהערכות קודמות.

מחיר היבוא לארה"ב עלה ב-2% באוגוסט, כך עולה מנתוני משרד העבודה האמריקני. מדובר בשיעור עלייה אשר הינו כפול מהציפיות המוקדמות בממוצע (עלייה של 1% בלבד). מחירי היצוא מארה"ב עלו באוגוסט ב-0.7%. במקרה זה, האנליסטים ציפו לעלייה של 0.8% בייצוא (ללא מוצרי חקלאות), ואכן על כך עמד הנתון - לאחר עלייה של 0.1% חודש קודם. זוהי העלייה החדה ביותר מאז יולי אשתקד.

העלייה במחירי היבוא בחודש הקודם נובעת מהעלייה במחירי הנפט, המהווה חומר גלם מרכזי המיובא לארה"ב, ובאוגוסט עלה מחירו ב-9.8%. השיקום שניכר במחירו של הזהב השחור השנה הביאה לעלייה של 7.6% בהיקף היבוא מתחילת השנה, אם כי (כפי שנראה בהמשך), עדיין מדובר בירידה בחתך שנתי.

בכך מהווה העליה החודשית את העליה החמישית במחצית השנה האחרונה. עם זאת, יצוין כי ביולי ירד מחיר היבוא ב-0.7%. ללא נפט, היבוא לארה"ב בגדל שיעור קטן הרבה יותר אשר עמד על 0.4% בלבד - ועדיין מדובר בשיעור החודשי הגבוה מזה שנה. שיעור זה הינו בהתאם לצפי והוא מגיע לאחר ירידה של 0.2% ביולי.

בשנה החולפת צנח מחירו של היבוא לארה"ב ב-15% והנפט צנח ב-39.6%. לאור העלייה החדה מהצפוי בחודש האחרון, שיעור הירידה ב-12 החודשים האחרונים הינו מתון יותר מהציפיות, ירידה של 15.9%. לשם השוואה, ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו ביולי הסתכמה הירידה ב-19.2%.

בתוך כך פורסם אומדן מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ושל סוכנות הידיעות "רויטרס" לחודש ספטמבר, ממנו עולה כי המדד צפוי לעלות ל-70.2 נקודות, גבוה מהציפיות לעליה של 67.5 נקודות וממדד אוגוסט - שעמד על 65.7 נקודות. עלייה שכזו היא הגבוהה בשלושת החודשים האחרונים ורוכבת על גבי העליות שניכרו בשוק המניות בקיץ וסימני התייצבות בכלכלה, אשר עודדו את האפטימיות הנשקפת מהמדד, חרף שיעור אבטלה גבוה, הנמצא ברמתו הגבוהה ביותר ב-26 השנה האחרונות.

היקף המלאים הסיטונאיים ירד ביולי ב-1.4% והוא גבוה מממוצע תחזיות האנליסטים - ירידה של 1%. בד בבד עם הירידה ביולי עודכנה הירידה ביוני לשיעור גבוה יותר של 2.1%, לעומת ירידה של 1.7% במקור. יולי הוא החודש ה-11 ברציפות בה נרשמת ירידה במלאים העסקיים, והדבר משקף עלייה בקצב המכירות במגזר העסקי בחודש זה - מה שעשוי להצביע על התחדשות הביקושים והצריכה.